Media tipsar

Vitt eller brett – hur ser mångfalden ut i medierna?
Utifrån Institutet för mediestudiers nya publikation Vitt eller brett – vilka får ta plats i medier och på redaktionerna? hålls ett första seminarium med inriktning på forskningen kring mångfalden inom medier. Vi har konstaterat att det finns en brist på medieforskning inom området, kanske för att det är ett ämne som lätt politiseras och rör upp mycket känslor och åsikter. På detta seminarium presentar Mediestudier ny empiri med ett antal studier som tittar närmare på medierepresentation i etern och i tidningar.

Tid: 10 november 2021, kl 15.
Plats: Zoom (Anmälan på Facebook-event)

Medverkande:
Sayaka Osanami Törngren, docent Malmö universitet
Peter M. Dahlgren, fil.dr. JMG, Göteborgs universitet
Heike Graf, professor Södertörns högskola
Fredrick Malmberg, Nyhetschef TV4
Arash Mokhtari, journalist
Fler namn kan tillkomma.

Hej!

Snart släpper Mediestudier boken Vitt eller brett – vilka får ta plats i medier och på redaktioner som jag jobbat intensivt med under året. Den handlar om ett område som diskuteras mycket, men forskas lite på: etnisk mångfald i medier. Eller om man vill tala om diskriminering utifrån ursprung. Eller till och med om ras. Därför känns det angeläget att presentera några studier av vilka som får synas i medierna och ett antal texter där aktörer med delvis helt olika perspektiv på frågan får komma till tals.

Vi är väl medvetna om att delar av detta är så kontroversiellt att det inte ens finns enighet om vad som är okej att mäta och räkna. Vi har försökt närma oss detta med respekt och öppenhet, men också med inställningen att det behövs mätas vissa saker för att föra diskussionen i frågan vidare. Att försöka ger en del svar om hur verkligheten ser ut. Men också om vilka knäckfrågorna är.

Vi kommer ordna minst två seminarier kring boken. Vid det första presenterar vi några undersökningar och översikter och diskuterar dem med forskare och medierepresentanter. Vid det andra lyfter vi blicken lite och diskuterar de mer etiska och vetenskapsteoretiska och kanske t o m politiska aspekterna av frågan.

Jag ser fram emot en rejäl diskussion – med denna bok är det i ovanligt hög grad diskussionen som är själva syftet!

Lasse Truedson
Föreståndare

INTRESSERAD AV VIDAREUTBILDNING?

Medieinstitutet FOJO, som är en oberoende institution vid Linnéuniversitetet i Kalmar, är Sveriges enda utbildning exklusivt för yrkesverksamma journalister. Anställda och frilansare kan söka till alla slags kurser och seminarier som finns i kursutbudet. Fojo har även ett omfattande arbete internationellt med mediebistånd och stöd för att stärka en fri, oberoende och professionell journalistik.

Under våren har kurserna av förklarliga skäl varit digitala, men förhoppningsvis går det att till hösten anordna även IRL-kurser. Hur detta utvecklas återstår att se. Behovet av vidareutbildning avtar däremot inte, hur det än blir. Nu är det planerade kursprogrammet för hösten klart. Gå in på www.fojo.se och se vad som bjuds.

Merparten av kurserna är kostnadsfria och hålls huvudsakligen i Kalmar, där Fojos huvudkontor ligger. Alla kan söka, men du måste kunna styrka att du arbetar som professionell journalist (bland annat med arbetsprover). Regler för ansökan och formulär finns på webbplatsen.

Covid-19

I samband med pandemin pågår en infodemi med stark spridning av fake news och diverse konspirationsteorier. Ett sätt att hålla ordning på fakta är att kolla Faktajouren, som FOJO driver (en avläggare av nedlagda Viralgranskaren) Prenumerera på nyhetsbreven för att hålla bra koll på infodemin och andra områden:

www.faktajouren.se

Bästa hälsningar

Styrelsen

Den 30 januari är sista ansökningsdag för Journalistförbundets utbildnings- och kompetensutvecklingsstipendier (för perioden juli-december 2020). Alla som haft texter och/eller bilder publicerade i svenska tryckta tidningar eller tidskrifter, eller haft bilder publicerade i svenska böcker är behöriga att söka (även journalister som inte är medlemmar i Journalistförbundet). Webbpubliceringar, eller enbart medverkan i radio och tv ingår inte i behörighetskravet.

Stipendiet avser organiserad utbildning och kompetensutveckling enligt personlig studieplan (till exempel kurser, studieresor, studiebesök på redaktion, deltagande på konferenser eller mässor, men inte högre akademiska studier).

Mer info finns på: https://www.sjf.se/stipendier/utbildning-och-kompetensutveckling

Den 30 januari, klockan 19:00, arrangerar ABF Stockholm seminariet ”Internationell utblick: Iran, Irak och USA – Hur är nuläget efter den oroväckande händelseutvecklingen”. Rolf Ekéus (tidigare ambassadör, FN-utredare av massförstörelsevapen i Irak), Bitte Hammargren (Mellanösternanalytiker, FOI) och Rouzbeh Parsi (chef för utrikespolitiska institutets Mellanösternprogram) samtalar med Annika Ström Melin (tidigare Dagens Nyheters EU-reporter) om läget i Mellanöstern.

Mer info: https://abfstockholm.se/evenemang/internationell-utblick-iran-irak-usa/

Den 31 januari är sista dagen att nominera förslag till Röda korsets journalistpris. Sedan 2006 delar organisationen ut ett journalistpris till en enskild reporter eller ett medieteam som bidragit till att öka förståelsen för dagens kriser och katastrofer. Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor. Alla är välkomna att nominera (och man kan givetvis även nominera sig själv).

Mer info finns på: https://www.rodakorset.se/om-oss/pressrum/roda-korsets-journalistpris/

Den 4 februari arrangerar ABF Stockholm föreläsningen ”Europeisk oro: Om den moderna populismen – Åtta lärdomar från Brexit med Katrine Marçal”. Katrine Marçal, författare till rapporten ”Åtta lärdomar från Brexit” inleder kvällen. Katrine är bosatt i London och skriver för Dagens Nyheter. Göran von Sydow, direktör och chef för Svenska institutet för europapolitiska studier, Sieps kommer att medverka liksom Håkan A Bengtsson, vd för Arenagruppen och politisk redaktör för Dagens Arena.

Mer info: https://abfstockholm.se/evenemang/europeisk-oro-om-den-moderna-populismen/

ABF Stockholm har ytterligare föreläsningar/seminarier under våren, bland annat ”Internationell utblick Syrien”, ”USA, Trump och valet i höst”, ”Europeisk oro: Vart går Polen” och författarsamtal med Matilda Gustavsson, författare till ”Klubben.”

Mer info: https://abfstockholm.se/evenemang/

Den 8 februari föreläser frilansjournalisten Joakim Medin på Kungstensgatan 45 i Stockholm. Medin berättar om sina upplevelser när han wallraffade som sexturist i Thailand under arbetet med rapporten ”Welcome to Sin City” och sedermera boken ”Thailandssvenskarna”. Under två månaders tid kartlagde Joakim de svenska männens försvar av sexköp, deras kvinnosyn och dystopiska åsikter om Sveriges utveckling. Föreläsningen arrangeras av Folkuniversitetet Stockholm i samarbete med Schyst resande.

Mer info: https://www.folkuniversitetet.se/Kurser–Utbildningar/Miljo-Natur/Hallbar-utveckling/Stockholm/lost-in-paradise/

Den 18 februari arrangeras lunchföreläsningen ”Alarmerande nyheter” vid Göteborgs universitet. Många svenskar använder nyhetsmediernas pushnotiser, men hur reagerar vi på alarmerande, korta och fragmentariska nyheter om hot och risker? Marina Ghersetti, docent, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet, medverkar.

Föreläsningen arrangeras av Folkuniversitetet Göteborg i samarbete med Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

Mer info: https://www.folkuniversitetet.se/Kurser–Utbildningar/Kultur-Samhalle/Goteborg/alarmerande-nyheter/

Torsdag 20 februari kl 17.30 till cirka kl 19.30 har Sveriges medicin- och vetenskapsjournalister (www.SMVJ.se) en medlemsträff om det noggranna, ansvarstyngda och hemlighetsfulla arbetet med att sålla fram pristagarna till Nobelpriset i fysiologi eller medicin, världens i särklass mest prestigefulla medicinska pris. Föreläsare är Anna Wedell, medlem i Nobelkommittén vid Karolinska Institutet. Hon kommer även att berätta om sin egen forskning kring barn med medfödda genetiska metabola sjukdomar.

Att gå med i SMVJ kostar 300 kronor per år, men du är välkommen som min gäst första gången till den här föreläsningen. Hör av dig med ett sms till mig senast den 17 februari om du vill vara med på föreläsningen som ges i Gamla stan. /Catarina Berggrén tel 070-512 13 97

Den 20 februari arrangerar Tankesmedjan Global utmaning föreläsningen ”Biståndets roll i en orolig värld” i samarbete med Folkuniversitetet Stockholm. Föreläsningen kommer att diskutera förändringar i det globala landskapet, kärnan i svensk utvecklingspolitik, trender och prioriteringar under de senaste åren och lärdomar från dessa 60 års av utvecklingssamarbete. Medverkar gör Lennart Wohlgemuth PhD, är gästprofessor vid School of Global Studies i Göteborgs universitet i Afrikastudier med speciell inriktning på europeisk och svensk biståndspolitik. Han var tidigare chef för Nordiska Afrikainstitutet i 13 år och för SADEV. Han har även arbetat för Sida.

Mer info: https://www.folkuniversitetet.se/Kurser–Utbildningar/Miljo-Natur/Hallbar-utveckling/Stockholm/bistandets-roll-i-en-orolig-varld/

Den (relativt) nystartade sajten Gazzine är en svensk digital plattform skapad av journalister för journalister. Tanken är att journalisterna själva lägger upp sitt material och därmed styr innehållet och att läsarna därmed kan hitta intressanta texter om en rad olika ämnen – lite som ett Spotify med magasinsinnehåll.

Sajten är under uppbyggnad och allt innehåll är därför fortfarande gratis, vilket innebär att inga journalister tjänar några pengar på sajten för tillfället. Tanken är att upphovsmännen så småningom ska få 70 procent av intäkterna.

Läs mer på: www.gazzine.com

Tisdag den 3 november är det presidentval i USA, men innan dess väntar en rad olika primärval för att vaska fram vilka kandidater som valet kommer att stå mellan. Den ickepartibundna sajten www.270towin.com gör det enkelt (så enkelt det nu går) för den intresserade att följa resultaten, se viktiga datum och studera valkartor. Perfekt för alla som vill få djupare kunskap under vägen fram till valdagen.

Content Central, Media-medlemmar som säljer material via den här mediala försäljaren har förmåner. Se www.media.se