Lyckat frukostseminarium

Den 19 oktober var det dags för historiens andra Frillefrulle. Den första ägde rum den 4 maj med Åsa Nilsonne som föredragshållare. Denna gång var dragplåstret Patrik Hadenius, entreprenör med folkbildning som drivkraft.

 

Ett 40-tal personer samlades under ett par tidiga morgontimmar på kafé Rival vid Mariatorget för att lyssna, och så värst många fler går inte att få in på kafeets övervåning. Frillefrulle arrangeras av Eliza Kajanus, som också är medlem i Föreningen Media och generöst bjudit in föreningens medlemmar att delta i frukosten. Syftet med Frillefrulle är att frilansare dels ska få ökad kunskap i relevanta ämnen, dels träffas och umgås under trevliga former.

 

Patrik Hadenius berättade både om framgångar och floppar under sin karriär. Han är mest känd som skapare av Språktidningen och Modern Psykologi, men har också dragit igång evenemang som Hjärndagen och lockar med jämna mellanrum ut läsare och andra på kunskapskryssningar på Östersjön. Bland flopparna finns Modern Filosofi (för tunga ämnen för att avhandlas i populärvetenskapliga artiklar på ett vettigt sätt) och en tidning om vädret (ett favoritämne just för att de flesta inte har så värst många fakta).

 

Det märks på glöden när han talar att det är en sann folkbildare vi har framför oss. Patrik Hadenius gav ett par tips om hur man kan få lönsamhet i sina projekt, till exempel:

  • prata med folk, fråga mycket och pejla vad som är intressant innan du drar igång
  • varför ska just du göra detta?
  • planera noga, gör affärsplaner (de stämmer sannolikt inte i verkligheten, men du lär dig mycket om ditt eget projekt och banken blir imponerad)
  • bygg upp ett bra team runt projektet

 

Frillefrulle är ett sympatiskt evenemang, och vi hoppas att projektet fortsätter att utvecklas och locka många frilansare. Häng på nästa gång! Dessutom gör Rival goda frukostmackor.

 

/Pax, kassör

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.