Seminarium med Institutet för Mediestudier.

Anmäl dig:  

Årsboken 2024: Haltande affärsmodeller och nytt mediestöd

Den 5 december summerar vi årets viktigaste händelser och trender. Det gör vi under ett webbsänt seminarium  tillsammans med några av landets tyngsta mediechefer, kulturministern och forskare. Dessutom presenterar vi vår årliga kartläggning av var i landet redaktioner slår igen och var det öppnar nya.  


Medieåret diskuteras av Casten Almqvist, styrelseordförande Bonnier News, Anna Careborg, nyhetsdirektör SVT, professor Michael Karlsson, kulturminister Parisa Liljestrand och Leo Wallentin, ansvarig för Mediestudiers databas över landets redaktioner.

Under seminaret lanserar vi också vår Årsbok 2024. Ett år där nyhetsjournalistiken pressats hårt av sparpaket, kräftgången på annonsmarknaden och konkurrensen från globala techjättar.  Det här förändrar affärsmodellerna och kan skapa nya samarbeten.  Samtidigt växer desinformations- och påverkanskampanjerna mot redaktionella medier.

  • Hur ska medierna säkerställa att det som publiceras är sant?
  • Överlever kommersiell tv när annonsörerna väljer andra plattformar?
  • Ett år med det nya mediestödet – hur blev det?

Medverkande:

  • Casten Almqvist, styrelseordförande i bl a Bonnier News
  • Anna Careborg, nyhetsdirektör på SVT
  • Michael Karlsson, professor, Karlstad universitet
  • Parisa Liljestrand, kulturminister
  • Leo Wallentin, ansvarig för Mediestudiers databas över landets redaktioner

Plats: Digitalt seminarium
Tid: Torsdag 5 dec, kl 09-10.
Anmälan: Anmäl dig här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.